Menu
Menu
Ważne strony
Msze Święte:
NIEDZIELA: 8:00; 10:00; 12.00 (dzieci); 16:00 (młodzież)
{kaplica w Osówce: g. 9:00}
DNI POWSZEDNIE: 7:00; 17:30
KANCELARIA PARAFIALNA:
poniedziałek - piątek: 7:30-8:30, 16:00-17:00
SPOTKANIA COMIESIĘCZNE:
Bierzmowani – III niedziela miesiąca godz. 16:00
Dzieci komunijne - I niedziela miesiąca godz. 12:00
2023
Rozważanie na XXIX Niedzielę Zwykłą 22.10
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza
Faryzeusze odeszli i naradzali się, jak by podchwycić Jezusa w mowie.
Posłali więc do Niego swych uczniów razem ze zwolennikami Heroda, aby mu powiedzieli: «Nauczycielu, wiemy, że jesteś prawdomówny i drogi Bożej w prawdzie nauczasz. Na nikim Ci też nie zależy, bo nie oglądasz się na osobę ludzką. Powiedz nam więc, jak ci się zdaje? Czy wolno płacić podatek cezarowi, czy nie?»
Jezus przejrzał ich przewrotność i rzekł: «Czemu wystawiacie Mnie na próbę, obłudnicy? Pokażcie Mi monetę podatkową!» Przynieśli Mu denara. On ich zapytał: «Czyj jest ten obraz i napis?» Odpowiedzieli: «Cezara». Wówczas rzekł do nich: «Oddajcie więc cezarowi to, co należy do cezara, a Bogu to, co należy do Boga».
Oto słowo Pańskie
A teraz, zanim rozważymy Słowo Boże, posłuchajcie pieśni:
Drodzy Bracia i Siostry, chrześcijanie!
Faryzeusze nie zadali Jezusowi swojego pytania z czystą intencją usłyszenia odpowiedzi. Nie chcieli się upewnić jakie postępowanie jest właściwe, korzystając z autorytetu Nauczyciela z Nazaretu. Nie chcieli nawet po prostu dowiedzieć się, co On na ten temat uważa. Ich intencją było postawienie Jezusa w trudnej sytuacji, tak aby móc ją potem wykorzystać przeciwko Niemu. Sformułowali pytanie w ten sposób, że zarówno twierdząca, jak i przecząca odpowiedź, pogrążały Jezusa. Gdyby odpowiedział „tak” mogliby śmiało skompromitować Go przed ludem, jako sojusznika najeźdźcy; gdyby odpowiedział „nie” uzyskaliby argument, że podburza przeciwko władzy. Zadawali swoje pytanie zdradziecko, ubierając je w uprzejmości, mające tym bardziej zamaskować ich cel. Czy kłamali wprost mówiąc, że „wiemy, że jesteś prawdomówny i drogi Bożej w prawdzie nauczasz”, czy po prostu nie obchodziła ich żadna prawda, bo ponad nią stawiali swój osobisty i klasowy interes? Obydwie ewentualności pokazują, jak nisko upadli.
To znamienne, że przywódcy Izraela, choć przekonani, że Jezusa trzeba uciszyć, tak naprawdę nie mieli przeciwko Niemu argumentów, jednoznacznie przesądzających o Jego winie. Aby ostatecznie oskarżyć Go przed Piłatem, potrzebowali intryg, podchwytliwych pytań, wyrwanych z kontekstu cytatów, a w końcu zdrady Judasza. To straszne, ale ci, którzy faktycznie wydali na Niego wyrok śmierci, byli w pewnym sensie przekonani o Jego niewinności i oskarżenie musieli misternie spreparować. Dlaczego więc nastawali na Jego życie? Ponieważ sami stali na straconych pozycjach: nie wierzyli w tego Boga, którego teoretycznie reprezentowali. Ich faktycznym bogiem była ich własna koncepcja narodu, ich pozycja w społeczeństwie, ich dobre samopoczucie jako ludzi mądrych i świętobliwych. Nie szukali Prawdy, nie szanowali Boga, sami dla siebie byli ostatecznym odniesieniem – dali się zwieść szatanowi. W pułapce takiego zakłamania, nie widzieli wyjścia innego, niż pozbawić życia kogoś, kto prawdę o nich obnażał. Mając przed sobą człowieka absolutnie bezbronnego toczyli z nim walkę na śmierć i życie. Nie powstrzymywało ich nawet, jednoznaczne przecież, przykazanie Boże „nie zabijaj”.
To szatan miał z nich swoje doskonałe narzędzia. On wiedział z absolutną pewnością, kim jest Jezus. Wiedział i właśnie dlatego z Nim walczył. Liczył, że Bóg Wcielony, Syn Boży zostanie zniszczony siłą jego nienawiści. Ulegnie i nie zdoła wyrwać ludzkości z szatańskich szponów, bo ludzie sami wybiorą kłamstwo i nienawiść. Bóg jednak okazał w Jezusie potęgę mocy Bożej Miłości. W Jezusie Zmartwychwstałym śmierć, a z nią i nienawiść szatana, została pokonana. Człowiek odzyskał wolność, w której może dokonywać osobistych wyborów. Może więc stawać w prawdzie o własnej słabości i z pokorą wsłuchiwać się w Boże wskazania. Jak choćby to, które stało się puentą rozmowy Jezusa z faryzeuszami: «Oddajcie więc cezarowi to, co należy do cezara, a Bogu to, co należy do Boga»!
Wasz Ks. Proboszcz
Ks. kan. dr hab. Krzysztof Graczyk